צ'קליסט לתחזוקת אתר וורדפרס

סיכום לממהרים:

⚠️ לפני כל פעולה וודאו שיש עדכון או תעבדו על סביבת פיתוח

  1. בצעו עדכונים קבועים לתבנית, תוספים ולגרסאת הליבה. הורידו תוספים מיותרים.
  2. התקינו תוסף אבטחה
  3. הפכו את האתר למהיר ע"י הקטנת משקל התמונות ושימוש ב CACHE.
  4. כנסו ל SEARCH CONSOLE ובידקו בעיות כגון עמודי 404, או עמודים שלא נסרקים.

לא בא לכם לקרוא את כל החפירה הזו? אין לכם כח להתמודד לבד עם תקלות מעצבנות באתר? לא מאשים אתכם…אני מציע שירות תחזוקה חודשי, בדיוק למקרים האלו.

בניגוד למה שנוהגים לחשוב – אתר זה דבר חי. לא במובן הביולוגי, כמובן (למרות שעם עליית ה AI – לכו תדעו מה יהיה עוד כמה שנים), אלה במובן התפעולי. הזמן עובר, ותכנים משתנים, תוספים מתעדכנים, ואפילו הטכנולוגיות של המכשירים והדפדפנים שהגולשים משתמשים בהם – משתנה תדיר. ניהול אתר וורדפרס זו משימה לטווח ארוך, וכדאי מאוד לשמור על אתר מתוחזק ונקי.

תחזוקת אתר וורדפרס עיקבית יכולה למנוע הרבה כאב ראש בגילוי מאוחר של תקלות בדיעבד שיכולות לגרום להפסדים, אובדן הכנסה ומוניטין. בנוסף – כשאני כותב "תחזוקה" אני לא מתכוון רק להיבט הטכני של הדברים, אלא גם היבטים של שימושיות ושל תוכן שצריך לנטר באופן קבוע.

להלן רשימת צעדים שכדאי לבצע באופן קבוע, שיכולים למנוע את התסכול שבגילוי בעיות בדיעבד כמו בעיה עם טופס הצור קשר או שהחנות לא מאפשרת חיוב בגלל תקלה בתוסף של חברת האשראי.

חילקתי את הרשימה ל 3 נושאים – טכני, UI/UX ו SEO. ההיבט הטכני הוא חשוב מאוד, כי הוא בעצם מבטיח שהאתר יהיה זמין ויעבוד תקין, אבל שני הנושאים האחרים חשובים לא פחות. אם אתם מוצאים את עצמכם מסתבכים, תמיד מוזמנים ליצור קשר – אני מקבל סיפוק מוזר מלדעת שאתר נקי, ומתוחזק.

מילה של אזהרה ⚠️ לפני כל תהליך של שינויים נרחבים או עדכונים, צריך לגבות את האתר או להעביר לסביבת פיתוח. יותר על כך פה

עדכונים טכניים

תוספים תבניות וגרסאת ליבה – גרסאת הליבה של וורדפרס זה התוכנה עצמה. צוות הפיתוח של וורדפרס משחרר עידכונים באופן די תדיר (נכון לכתיבת שורות אלו הגרסא העדכנית היא 6.2.2). במקביל גם מפתחי התוספים והתבניות מעדכנים את הקוד שלהם כדי שיתאים לעדכונים של גרסאת הליבה, וגם כדי להוסיף פיצ'רים, לשפר את ה UI או לסתום פרצות אבטחה.

תדירות ביצוע: לפחות כל שלושה חודשים, אידיאלי – פעם בחודש.

אבטחה – אם אין לכם תוסף אבטחה – תתקינו. גם אם אתם נמצאים על שרת מאובטח מאוד, עדיין יכולים לחדור לאתר עצמו ולעשות נזק. תוספי אבטחה – החביב עלי הוא iThemes Security, יכולים לסתום פרצות אבטחה ידועות ולהפוך את האתר למאובטח יותר. התוסף הנ"ל מגיע עם תהליך התקנה והגדרות פשוט – כך שגם משתמש לא מאוד טכני, יוכל להתמודד איתו.

צעדים נוספים שאפשר לעשות בתחום האבטחה הם להוריד משתמשים לא פעילים ולדאוג שכל משתמש מקבל הרשאות בהתאם למה שצריך (למשל אם מדובר על עובד שרק מעדכן תוכן – אפשר לתת לו הרשאות Editor). ככלל תנו רק מי שממש צריך לקבל הרשאות Admin.

למשתמשים הקיימים ודאו שיש סיסמא בטוחה (ארוכה ורנדומלית). יכולים להשתמש בכלי הזה לייצור ססימאות בטוחות.

תדירות ביצוע: עושים פעם אחת כמו שצריך בהתחלה, וזה אמור להספיק.

אופטימיזציה למסד הנתונים ולמהירות האתר – מסד הנתונים או ה Data Base – DB מורכב מטבלאות שונות, המידע בטבלאות האלו משתנה ומתעדכן עם כל פעולה שאתם עושים. בנוסף טבלאות מתווספות לפעמיים עם התקנה של תוספים חדשים. עם הזמן הטבלאות האלו מתמלאות ונהפכות כבדות. הורדה של מידע מיותר מהן יכול לתרום רבות לשיפור מהירות האתר, ולכמות הנפח שתופס מסד הנתונים על השרת. ישנם מספר דרכים לעשות זאת, אבל הפשוטה ביותר היא שימוש בתוסף WP-Optimize.

תדירות ביצוע: כל חודשיים שלושה.

 UI/UX

שיפור מהירות גלישה –  אחד הפרמטרים החשובים ביותר בעייני גולשים וגם בעייני גוגל, זו מהירות הטעינה של האתר. כאשר הדפדפן "מבקש" עמוד כלשהו מהאתר שלכם, השרת "מגיש" לו את כל האלמנטים שדרושים על מנת להציג את הדף – קרי, קבצי קוד שונים, תמונות ומדיה. יכולים להסתכל על מה קורה מאוחרי הקלעים של טעינת דף, וכמה מהירות הטעינה שלכם יעילה – פה כדי לשפר את מהירות הגלישה ישנם מספר פעולות בסיסיות שאפשר לעשות.

  1. הקטנת משקל תמונות – תמונות הן בין הנכנסים הכבדים ביותר שנטענים בזמן קבלת הדף מהשרת. לכן מנסים לצמצם את גודלם למינימום האפשרי. מראש, מומלץ להעלות תמונות בגודל (מידות בפיקסלים) ובמשקל (כמה מגהבייט שוקלת התמונה) בגודל סביר. תוספי הקטנת תמונות כגון EWWW Image Optimizer עובדים ע"י הקטנת משקל התמונה, לא הגודל, ללא אובדן האיכות.

    תדירות ביצוע: מגדירים פעם אחת, ונותים לתוסף לעבור על כל התמונות ולהקטין אותם. בהמשך כל תמונה שעולה תוקטן אוטומטית.

  2. שימוש ב CACHE – קאש (CACHE) או בעברית – זכרון מטמון, זו דרך "לשמור בצד" על השרת או בדפדפן, חלקים מהאתר. כשגולש מגיע לאתר, הוא מקבל את אותם חלקים שמורים, ובכך חוסך מהשרת לבצע פעולות מיותרת, מה שמסתכם בטעינה יותר מהירה של הדף. שימו לב שתופעה מעצבנת שמתרחשת כאשר משתמשים בקאש זה שלפעמים למרות שרפרשנו את העמוד, עדיין לא רואים שינויים (אנחנו מקבלים גרסא שמורה). כל פתרון קאש שהוא, מגיע עם אפשרות לניקוי הקאש – כלומר מחיקת המאגר השמור, וריעננו בחדש. ישנם הרבה פתרונות ותוספי קאש. אחד החביבים עלי הוא ezCache – הוא פשוט לשימוש, ועושה עבודה טובה.

    תדירות ביצוע: שגר ושכח. אפשר להגדיר פעם אחת, ולרוב לא צריך יותא מידי להתעסק עם ההגדרות שלו.

  3. מעקב גולשים ומפות חום – בפרפרזה על הפרסמות הידועה "אם לא תקליט, איך תדע?". גוגל אנליטיקס מספק הרבה מידע על התנועה באתר, אבל הוא לא מספק פידבק ויזואלי על איך הגולשים השתמשו באתר. שירותי הקלטת משתמשים כמו www.smartlook.com מאפשרים לכם לראות הקלטות של משתמשים, ולהבין בדיוק איך גולשים מגיבים לאתר, איפה הם מתמקדים וגם – אם יש בעיות ויזואליות שמתרחשות על מכשירים מסויימים.

    תדירות ביצוע:  מתקינים את קוד המעקב, וצריך להכנס מידי פעם ולצפות בהקלטות (בניגוד למה שאולי אתם מצפים – זה מרתק!)

SEO

אתרים שמתעדכנים באופן קבוע, ויש בהם הרבה תוכן – כגון בלוגים, אתרי אינדקס או חנויות, יכולים לשפר מאוד את תוצאות הסריקה שלהם בגוגל, וכפועל יוצא את הקידום האורגני, אם ידאגו שהתוכן שלהם מאונדקס (מלשון Index – כלומר רישום של התוכן במאגר של גוגל), והאתר נקי מעמודים מתים או עמודים עם תוכן דליל או לא רלוונטי.

אסביר – גוגל רואה כל עמוד באתר כיחידת תוכן שעוסקת בנושא מסויים. עמוד הוא URL (כתובת) ייחודית באתר. למשל mysite.com/article-about-something זה עמוד, והעמוד mysite.com/article-about-something-else – זה עמוד אחר. התהליך שגוגל עושה כדי לאתר ולזהות את העמודים השונים באתר הוא לסרוק את האתר, לקפוץ מלינק ללינק, לזהות את העמודים השונים ולנסות להבין במה העמוד עוסק, מה חשיבותו, והאם הוא נותן ערך כלשהו לגולש. זה SEO על רגל אחת.

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא בדיקה שגרתית בחשבון ה-Search Console. אם אתם לא מחוברים – מומלץ מאוד לחבר. ה- Search Console זהו שירות של גוגל, בדומה לגוגל אנליטקס, שמספק לבעלי אתרים מידע על כיצד גוגל "רואה" את האתר, ואם יש בעיות טכניות כאלו או אחרות בסריקה ואינדוקס של עמודים. הגורמים העיקריים שכדאי לשים אליהם לב בבדיקה ב SC הם:

  1. עמודי 404 – עמודים שבורים, או כאלו שנמחקו או הועברו. במידה ויש כאלו, כדאי לבצע הפנית 301 לעמוד אחר רלוונטי.
  2. עמודים עם תוכן דליל או לא רלוונטי – לפעמים וורדפרס מייצר עמודים "דיפולטיבים" כגון עמוד ארכיון לכל משתמש. לרוב, אלו עמודים ללא תוכן מהותי ואין צורך, ואפיל עדיף שגוגל לא יסרוק אותם. 
  3. עמודים שלא מאונדקסים – ישנם פעמים בהם נרצה שעמודים מסויים לא יאונדקסו, אבל לפעמים עמוד כן בעל ערך לא מאונדקס מסיבה טכנית או חסימה כזו או אחרת. אם כן, ניתן למצוא את הסיבה ב SC, ולטפל בה. כלי נחמד שעוזר בניטור כל הגורמים הנ"ל הוא Site Kit by Google – Google's official WordPress plugin מחברים לחשבון, וכל המידע מופיע ישירות בממשק הניהול של וורדפרס. כמה נוח….

    תדירות ביצוע: במקרה זה מאוד תלוי הקיף התוכן שבאתר – לאתרים קטנים ללא הרבה תוכן – אחת לכמה חודשים, אתרים גדולים עם תוכן שמתעדכן תדיר – לפחות אחת לחו