תיקון אתר וורדפרס – שלבים לאבחון תקלות וביצוע תיקונים למשתמש הלא מקצועי

תקלות הן חלק אינטגרלי בכל מערכת. תקלה באתר יכולה להיות מאוד מתסכלת, במיוחד שהפתרון לא נראה באופק. אתרי וורדפרס משלבים בתוכם מספר אלמנטים שהופכים את העניין למועד לתקלות שונות ומשונות. אם נתקלתם בתקלה כזו – אולי האתר הפסיק לעבוד פתאום וקיבלתם מסך לבן, או שהאתר "נשבר" או הודעות שגיאה מוזרות הופיעו – קחו אוויר, תרגעו 🧘‍♂️, אולי המצב לא כזה גרוע. תיקון אתר וורדפרס תקול יכול להתבצע בעזרת כמה פעולות פשוטות שיכולות לפתור חלק נכבד מהתקלות הנפוצות. להלן, מספר טיפים שאספתי לאורך שנותי כמפתח ומתחזק אתרים.

לפני שנצלול לעניין – כמה כללי אצבע:

  1. יותר פשוט, יותר טוב: טעות נפוצה שמשתמשים מתחילים או מפתחים לא מנוסים עושים, היא להעמיס תוספים. יותר תוספים = יותר מורכבות = סיכוי יותר גבוה לבעיות. תוסף שאפשר להוריד – תורידו, אם אתם לא בטוחים – אפשר לבטל. וזה מביא אותי לכלל אצבע השני.
  2. במידת האפשר – סביבת פיתוח: תמיד תשאפו לבצע פעולת תחזוקה כגון עידכונים או פתרון תקלות על סביבת פיתוח. סביבת פיתוח זה עותק של האתר, שנמצא על כתובת אחרת ולא זמין לגולשים – רק לכם. כיום רוב חברות האחסון מאפשרות ניהול קל של סביבות פיתוח, אם שלכם לא – תשקלו להחליף. אם אין סביבת פיתוח – גבו. וודאו שיש לכם גיבוי זמין ועדכני.

תוכנית פעולה

כאמור, לפני שמתחילים – גבו, או צרו סביבת פיתוח. אל תתקשרו אלי בהיסטריה אחרי שגיליתם שהאתר הלך לאיבוד. סבבה? סבבה.

  1. נקו תוספים מיותרים: מה שלא צריך, או לא בעל חשיבות קריטית, כבו.
    הבעיה נפתרה? יופי, אחד מהתוספים האלה הוא הגורם, וותרו אליו, תחליפו, או שתפנו למפתח שיפתח לכם פתרון מותאם ונקודתי.
    לא נפתרה – המשיכו ל 2.
  2. עדכנו הכל: עדכנו גרסאת וורדפרס, תוספים ותבנית. פעמים רבות לתוסף X או תבנית Y יש באג, המפתחים עולים עליו, ומשחררים עדכון.
    הבעיה נפתרה? תמשיכו בחייכם עם תחושת גאווה.
    לא נפתרה – המשיכו ל 3.
  3. חזרו למצב הבסיסי: בשלב הזה גרסאת הוורדפרס אמורה להיות עדכנית, וגם התוספים והתבנית שלכם. התכנית כרגע היא לחזור למצב הבסיסי של וורדפרס. מבצעים זאת ע"י כיבוי את כל התוספים, והחלפת התבנית לתבנית הבסיסית של וורדפרס (כל שנה יוצאת תבנית חדשה שפותחה ע"י צוות המפתחים של וורדפרס).

אחרי שלב 3, בד"כ אתם אמורים לראות התקדמות. כאשר כל התוספים כבויים, והתבנית היא תבנית בסיסית, האתר הוא בעצם בגרסאת הבסיס שלו. אם האתר חזר לפעול או שהתקלה נעלמה, אפשר להתחיל להחזיר את התבנית והתוספים. אחרי כל פעולה כזאת לבדוק – האם התקלה חזרה? אם כן, מצאתם את הגורם. חשוב מאוד – לעשות את זה לאט, תוסף תוסף, ואחרי כל שלב – לחזור לאתר, לרענן את הדפדפן ולעבור בין הדפים.

אם כל הנ"ל לא עזרו, זה כנראה לא היום שלכם…אבל קורה לכולם. המצב עוד לא אבוד. יש לכם 2 אופציות

  1. לפנות למומחה וורדפרס  – שהוא ישבור את הראש.
  2. לצלול פנימה אל תוך העולם המסתורי והקסום של הקוד של וורדפרס. אבל אני מזהיר – ברגע שנכנסים, קשה לצאת. אם בחרתם בגלולה הכחולה – המשיכו לקרוא.

תנו לוורדפרס להגיד לכם מה הבעיה

השלב הבא הוא לפתוח את מכסה המנוע, וקצת ללכלך את הידיים. ישנם מספר תוספים שמאפשרים להציץ במה שקורה בוורדפרס מאחורי הקלעים. הטוב ביותר שיש כרגע הוא Query Monitor הוא יספק לכם מידע נרחב על כל מה שקורה שעמוד כלשהו ניתן (וקורה הרבה). בעיקר – לעניניינו, מה שחשוב זה הפאנל של PHP Errors. שם תוכלו לקבל מידע על סוג התקלה ומקורה. יש שני סוגים של תקלות שמעניינות אותנו WARNING או FATAL ERROR – כי אלו התקלות שבסבירות גבוהה יגרמו לבעיות. (NOTICE זה סוג קל יותר של תקלה, שלרוב לא גורם לבעיות תצוגה או בעיות טעינה של האתר. דבר נוסף שצריך להסתכל עליו הוא ה LOCATION – שם תוכלו לראות בדיוק באיזה שורת קוד וקובץ התרחשה התקלה.

תיקון אתר וורדפרס עם Query Monitor